The Psychology of “Ultramodern” Art on the Essays by Gonzalo Rodríguez Lafora

Pedro José Trujillo Arrogante

Abstract


The aim of this paper is to approaches to the Gonzalo Rodríguez Lafora´s Psychology of Art on his context, which it was focused to research the sources and the effects of the artistic “Ultramoderm” inspiration and creation. Thus we will see factors have a bearing on the human purity, subjectivity, introspection or relation to the circumstances. We also are going to analyze the possible influences about how G. R. Lafora came to create his theory, focused to his stay in Germany where he met some of the most important figures inside of the psychiatry such Hans Prinzhorn and Emil Kraepelin. This work was published on five essays throughout the 10s and 20s of the last century.

Keywords


Psychiatry; Psichology; Spain; Avant-Garde; Art; Inspiration; Creation.

References


Abad, Francisco. “La Edad de Plata (1868-1936) y las generaciones de la Edad de Plata. Cultura y filología”. EPOS 23 (2007).

Bassan, Fiorella. “La colección Prinzhorn. Descubrimiento, recepción y expropiación del arte de la locura”. Escritura e imagen 5 (2009).

Bértolo, Inés. “Cesare Lombroso. Arte, genio y locura”. Minerva (2009): 80-83.

Brihuega, Jaime. Manifiestos, proclamas, panfletos y textos doctrinales: Las vanguardias artísticas en España: 1910-1931. Madrid: Cátedra, 1982.

Brihuega, Jaime. Vanguardias artísticas en España. 1909-1931, Madrid: Cátedra, 1981.

Bürger, Peter. Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península, 1997: 5, 44.

Csikszentmihalyi, Mihály. Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós, 1998: 144-146, 198.

Cyrulnik, Boris. El murmullo de los fantasmas. Volver a la vida después de un trauma. Barcelona: Gedisa, 2003: 143.

Díaz Rodríguez, Mercedes. “Carlos González Ragel: expresionismo de principios de siglo”. Laboratorio de Arte 20 (2007).

Freud, Sigmun. Psicoanálisis del arle. Madrid: Alianza Editorial, 1973.

Freud, Sigmund. The standar edition of the complete psychological Works of Sigmun Freud. Vol. 3. London: The institute of psycho-analysis, 1978.

Foster, Hal, Rosalind Kraus, Yve Alan Bois y Benjamin Buchloh. Arte desde 1900. Modernismo, antimodernismo y postmodernismo. Madrid: Akal, 2006.

Foucault, Michel. Historia de la locura en la época clásica I. México: FCE, 1967.

González de Rivera, José Luís. “Evolución histórica de la psiquiatría”. Psiquis (1998): 332.

Gómez de la Serna, Ramón. La sagrada Cripta de Pombo. Madrid: Consejería de Educación – Letras madrileñas contemporáneas, 1999.

Gómez de la Serna, Ramón (dir.). Los pintores íntegros. Madrid: Salón de Arte Moderno, 1915.

Gómez de la Serna, Ramón. “¿Qué es eso de esquizoides?” El liberal, 22 de mayo de 1922.

Hernández Merino, Ana (comisaria). Pinacoteca psiquiátrica en España, 1917-1990. Valencia: Universitat de València, 2009.

Holmes, Brian. “Herbert Spencer (1820-1903)”. Perspectivas 24, nº 3-4 (1994): 554-559.

Jarilot Rodal, Cristina. Manifiesto y vanguardia: los manifiestos del futurismo italiano, Dadá y el Surrealismo. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2010.

Kaufman, Doris. Kunst und Krankheit: Studien zur Pathographie. Gotinga: Wallstein Verlag, 2003: 60-62.

Kraepelin, Emil. Memorias. Madrid: Alineistas del Pisuerga, 2010.

Lafuente, Enrique. “La contribución de Gonzalo R. Lafora a la psicología del arte”. Revista de Historia de la Psicología 27 (2006).

López Muñoz, Francisco, Juan de Molina, Silvia dePablo y Cecilio Alamo. “Lafora y el origen de la neuropsiquiatría biológica española”. Psiquiatría biológica 14 (2007).

López-Ocón Cabrear, Leoncio. Breve historia de la ciencia española. Madrid: Alianza Editorial, 2003: 343-346.

Moya, Gonzalo. Lafora. Medicina y cultura en una España en Crisis. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 1986.

Nieto Yusta, Constanza. “José Ortega y Gasset y la deshumanización del arte”. Espacio, Tiempo y Forma (2008).

Pereña, Helena. “Arte y locura. Una reflexión histórica sobre el mito de la autenticidad en el arte de los enfermos mentales”. Átopos (2007).

Plumed Domingo, José Javier. “La clasificación de la locura en la psiquiatría española del siglo XIX”. Asclepio 57 (2005): 223-227.

Prinzhorn, Hans. Expresiones de la locura: el arte de los enfermos mentales. Madrid: Ediciones Cátedra, 2012.

Ramón y Cajal, Santiago. El mundo visto a los ochenta años. Madrid: Espasa-Calpe, 1970.

Ribagorda, Álvaro. “La Residencia de Estudiantes”, Conferencia presentada en el seminario Pedagogía, cultura y proyecto social, UCM, Madrid, 2008.

Rodríguez Lafora, Gonzalo. Don Juan, Los milagros y otros ensayos. Madrid: Alianza Editorial, 1975.

Rodríguez Lafora, Gonzalo. “La teoría y los métodos del psicoanálisis”. Revista de Criminología, Psiquiatría y Medicina Legal 58 (1923).

Rodríguez Lafora, Gonzalo. “Las relaciones de la Revista Archivos de Neurobiología con la Asociación Española de Neuropsiquiatría y con la Liga de Higiene Mental”. Conferencia presentada en el V Congreso de la Asociación Española de Neuropsiquiatras, Salamanca, 1957 pp. 216-217.

Sacristán, Cristina. “La locura se topa con el manicomio. Una historia por contar”. Cuicuilco 45 (2009).

Schilder, Paul. Imagen y apariencia del cuerpo humano. Estudios sobre las energías constructivas de la psique. Barcelona: Paidós, 1983.

Simón, Bennett. Mind and madness in ancient Greece: The classical roots ofmodern psychiatry. Ítica: Cornell University Press, 1980.

VV.AA. “Historia de la psiquiatría. Lafora y el origen de la neuropsiquiatría biológica española”. Psiquiatría Biológica 14 (2014): 108-137.

Yusta Nieto, Constanza. “José Ortega y Gasset y la deshumanización del arte”. Espacio, Tiempo y Forma (2008): 286-299.


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.