The program “Return With a New History” of the MARQ

Josep Albert Cortés i Garrido, Gema Sala Pérez, Santiago de las Heras Junco

Abstract


The project "Return With a New History" is created thanks to the collaboration between the "Fundación Comunitat Valenciana MARQ", the Archaeological Museum of Alicante Province and the Alicante Penitentary Centre. The main aim of the programme is to promote accessibility, and encourage the knowledge of the Alicante Province history and the Museums treasures, to male and female groups who are currently in prison, thus converting their time of confinement in a useful manner, in which they can acquire new skills, experiences, knowledge and ideas. The Programme aims to promote knowledge of history and also of the cultural resources made available to it, through the MARQ, as a way of covering formative, recreational and motivational aspects, to enable inmates participating in the programme to acquire new and wider training elements in order to achieve greater possibilities for social reintegration through knowledge of the social and cultural environment to which they must return.


Keywords


Museum; Inclusion; Accessibility; Heritage; Penitentiary; Archaeology.

References


Asensio, Mik, Elena Pol y Mario Crretero. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Buenos Aires: Aique, 2002.

Azuar, Ruiz, Manuel Olcina y Jorge Agatángelo Soler, eds. El MARQ en imágenes. Alicante: Fundación CV-MARQ, 2004.

Greene, Maxine. Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Grao, 2005.

Vidal, Tais y María Ruiz. “Arte, mediación artística e inclusión en centros penitenciarios. Reflexiones y estado de la cuestión en España”. En Actas del II Congreso Internacional de educación y accesibilidad en Museos y Patrimonio: En y con todos los sentidos, hacia la integración social en igualdad, editado por Almudena Domínguez Arranz, Juan García Sandoval y Pedro Lavado Paradinas, 405-417. Huesca: Universidad de Zaragoza, 2014.

García Sandoval, Juan. “Museo, Arte y Salud como punto de encuentro y cultura inclusiva. Relaciones, experiencias, y buenas prácticas en museos españoles”. En Actas del II Congreso Internacional de educación y accesibilidad en Museos y Patrimonio: en y con todos los sentidos, hacia la integración social en igualdad, editado por Almudena Domínguez Arranz, Juan García Sandoval, y Pedro Lavado Paradinas, 525-557. Huesca: Universidad de Zaragoza, 2014.

Espinosa Ruiz, Antonio y Carmina Bonmatí Lledó (eds). Manual de accesibilidad e inclusión en museos y lugares del patrimonio cultural y natural. Gijón: Trea, 2013.

Asensio, Mikel. “Como el agua que fluye: formar para lo informal”. Información Psicológica 113 (2017): 70-84.

Añón Roig, Marías Jesús y Jesús García Añón, coords. Los derechos sociales como derechos humanos: el camino de la ciudadanía, en Lecciones de derechos sociales. Valencia: Tirant loBlanc, 2004.

Sabaté Navarro, Miquel. Museo y Comunidad: Un museo para todos los públicos. Barcelona: Trea, 2012.

Fontal Merillas, Olaia. La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Gijón: Trea, 2013.

Sabaté, Miquel y Roser Gort Riera. Museo y comunidad. Un museo para todos los públicos. Gijón: Trea, 2012.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.