Educate to Look. The Importance of Preparing a Visit to a Museum

Cristóbal Marín Tovar

Abstract


The way the public consumes culture in the 21st century has changed substantially. That´s why the Art museums are taking steps to compete with other alternative forms of leisure, and attract the public, and the non-public, to live an educational experience that is also enjoyable and pleasant. In art museums, thanks to the digital technology, you can make different virtual tours, participate in multimedia games or contemplate in detail works of art, with an excellent educational result. The idea of educating to look is proposed for users to prepare in advance the visit to the museum, using the digital and virtual tools that museums make available on their website. But due to the general lack of visitor’s knowledge, we propose that they also help their audiences to be able to perform the iconographic and iconological interpretation of the works, to overcome the barrier of ignorance, which leads to the feeling of tiredness and boredom, which part of the public reflects on social networks.


Keywords


Education; Entertainment; Iconology; Pre-visit; Digital Culture.

References


Álvarez Domínguez, Pablo. “Espacios educativos y museos de pedagogía, enseñanza y educación”. Cuestiones Pedagógicas 19 (2009): 191-206.

Ardemagni, Mónica. “¿Público predador o público protector? Cómo involucar al público en la conservación del patrimonio”. MUS-A. Revista de las instituciones del Patrimonio Histórico de Andalucía 1, no. 2 (2003): 99-103.

Bellido Gant, María Luisa. Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón: Trea, 2001.

Bosch, Eulàlia. El placer de mirar. Barcelona: Actar, 1998.

Bosch, Sebastián. “El museo como educador”. Biblios: Revista electrónica de bibliotecas, archivología y museología 6 (2000): 107 y ss.

Brugarolas, Oriol. Saber mirar o la comprensión del Arte. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1979. http://hdl.handle.net/2445/107905

Bueno, Carmen. “Exposiciones temporales: afinidades y peculiaridades”. MUS-A. Revista de las instituciones del Patrimonio Histórico de Andalucía 1, no. 2 (2003): 93-98.

Carreras Monfort, César. “Los proyectos de educación en museos a través de las nuevas tecnologías”. MUS-A. Revista de los Museos de Andalucía 5 (2005): 34-38.

Carreras Monfort, César. “El estudio sobre el impacto de las nuevas tecnologías en el público de los museos”. MUS-A. Revista de los Museos de Andalucía 5 (2005): 39-42.

Deloche, Bernard. “¿Es el museo virtual un competidor real para el museo institucional?”. Mus-A. Revista de los Museos de Andalucía 5 (2005): 16-21.

Deloche, Bernard. El museo virtual. Gijón: Trea, 2003.

Dufresne-Tassé, Colette. “Motivos de la visita y orientación de la oferta de los museos”. Mus-A. Revista de los museos de Andalucía 6 (2006): 21-25.

Émond, Anne-Marie. “Cómo los visitantes de los museos se vinculan de manera positiva con el trabajo artístico”. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios 46 (2006): 1-12.

Espadas Bardón, Javier y Rufino Ferreras Marcos. “Nuevas tecnologías para la difusión y educación en el Museo Thyssen-Bornemisza”, MUS-A. Revista de las instituciones del Patrimonio Histórico de Andalucía 1, no. 2 (2003): 116-119.

Fernández Cervantes, Magdalena. “Los museos espacios de cultura, espacios de aprendizaje”. IBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia 36 (2003): 55-61.

Fontal Merillas, Olaia. “Los museos de arte: un campo emergente de investigación e innovación para la enseñanza del arte”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 12, no. 4 (2009): 75-88, http://www.aufop.com/

Freire, Juan. “Estrategias de comunicación digital en las instituciones culturales”. MUS-A. Revista de los Museos de Andalucía 7, no. 11 (2009): 116-119.

Galla, Amareswar. “El museo inclusivo”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales 9-10 (2013-2014): 40-53.

Hooper-Greenhill, Elian. Los Museos y sus visitantes. Gijón: Trea, 1998.

Jiménez Losantos, Encarna. Cómo enseñar un museo. Valencia: IVAM, 2010.

Kay, Pandora, Emma Wong y Michael Polonsky. “Marketing cultural attractions: understanding non-attendance and visitation barriers”. Marketing Intelligence & Planning 27, no. 6 (2009): 833-854.

Kay, Pandora, Emma Wong y Michael Polonsky. “Understanding barriers to attendance and non-attendance at arts and cultural institutions: a conceptual framework”, Australian and New Zealand Marketing Academy Conference, 1-7. Australia, New South Wales, Sydney, 2008.

Laboratorio Permanente de Públicos de Museos. Conociendo a todos los públicos. ¿Qué imágenes se asocian a los museos? Madrid: Ministerio de Cultura, Educación y Deporte, Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2012.

Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español.

Ley 51/2003, de 2 diciembre, de Igualdad de Oportunidades, no Discriminación y Accesibilidad Universal de las Personas con Discapacidad.

Ley General de Derechos de las Personas con Discapacidad y de su Inclusión Social.

Martínez Gil, Tània et al. “¿Entretener o aprender? La evaluación de las tecnologías móviles en la didáctica del patrimonio”. Ensayos. Revista de la Facultad de Evaluación de Albacete 33, no. 1 (2018): 39-52.

Martín Gil, Francisco. Claves para entender un cuadro. Madrid: Asociación de Ingenieros Industriales de Madrid, 2011.

Museo Nacional del Prado. El nuevo Museo del Prado. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura. Secretaría de Estado y de Cultura. Museo Nacional del Prado, 2000.

“Museos + Sociales. Génesis de un plan destinado a reforzar el compromiso social de los museos”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales 9-10 (2013-2014): 240-251.

Palomares Samper, José Ángel. “Dejad que los niños se acerquen al museo. Los programas didácticos en el Museo de Bellas Artes de Córdoba: una novedad consolidada”. Mus-A. Revista de los museos de Andalucía 6 (2006): 58-61.

Pastor Homs, María Inmaculada. “La oferta educativa museística destinada a las personas mayores. Tendencias actuales”. Revista Española de Pedagogía 61, no. 226 (2003): 527-546.

Pellejero, Eduardo. “Ver para creer. El are de mirar y la filosofía de las imágenes”. Aisthesis 56 (2014): 27-38.

Prous Climent, Elena y Gustavo Díaz González. “Acceso visible. Un paseo por un museo para todas”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales 9-10 (2013-2014): 112-119.

Ravé Prieto, Juan Luís. “Educación en el Museo”. Mus-A. Revista de los museos de Andalucía 6 (2006): 26-31.

Riaño, Peio. “El 37,5 de los españoles no ha visitado el Museo del Prado”. El País Digital (2019). Consultado el 20 de agosto de 2019. https://elpais.com/cultura/2019/03/18/actualidad/

Rubio Visiers, María Jesús. “LEM-The Learning Museum. Museos y aprendizaje para el siglo XXI”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales 7-8 (2011-2012): 336-345.

Ruiz Torres, David. “Realidad Aumentada, educación y museos”. Revista ICONO14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes 9, no. 2 (2011): 212-226.

Sánchez Salcedo, Ana María. “La apertura del museo al público con discapacidad: conocimiento, accesibilidad y planificación”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales 7-8 (2011-2012): 254-263.

Santacana Mestre, Joan. “La digitalización de la cultura y sus repercusiones en el museo y en el patrimonio”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales 11-12 (2015-2016): 82-96.

Santacana Mestre, Joan y Carolina Martín Piñol, coords. Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, 2010.

Tirado, Ángel. “Nuevos audiovisuales para nuevos museos. Los retos de los profesionales”. Mus-A. Revista de los Museos de Andalucía 5 (2005): 43-47.

Varela Agüí, Enrique. “Un museo es un lugar donde... no voy. Aproximaciones al museo desde la mirada del no-público”. Museos.es. Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, 11-12 (2015-2016): 119-134.

Woodford, Susan. Cómo mirar un cuadro. Barcelona: Gustavo Gili, 1985.


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.