Sensory Museology as a Tool for Social Inclusion

Carme Comas Camacho

Abstract


Museums have changed their main focus of interest, from the object coldly displayed, aiming to reach all variety of audience. The visitor is understood as the addressee, the user and the backbone who must embrace the proposals, while the museum begins to be understood as an open space to socialize, educate, and even for leisure. In recent years, Esplugues Museums have shifted towards an adaptation to the new requirements of museums current context. Through their accessibility program, it has been attempted to place museums on the path of social museology, where have emerged different complementary research branches and lines, such as inclusive, participatory or critical museology, among others. Since 2015, we have established a new discipline, the sensorial museology, leading us to confirm that sensorial activities have a promising approach as a tool for social inclusion.


Keywords


: Social Museology; Sensory Museology; Universal Accessibility; Social Inclusion.

References


Afanador Menéndez, Paola. Marketing Sensorial en Museos: El caso del Museo Nacional de Colombia a partir de la exposición El silencio de los ídolos. Bogotá: Colegio de Estudios Superiores de Administración-CESA, 2014.

Aguilar, Patricia, Daniela Ekdesman y Nayeli Zepeda. Menú para visitar museos de una forma emotiva, lúdica, creativa y participativa. México: Equipo Nodo Cultura, 2016.

Barrios, Mateo. “Marketing de la Experiencia: principales conceptos y características”. Palermo Business Review 7 (2012): 67-89.

Classen, Constance. The Museum of the Senses Experiencing Art & Collections. Sensory London: Bloomsbury Academic, 2017.

Domínguez Arranz, Almudena (2003): “La museología participativa. La función de los educadores de Museo”. En Actas de los XIII Cursos Monográficos sobre Patrimonio Histórico, 2002, coord. José Manuel Iglesias Gil, 99-118. Santander: Universidad de Cantabria, 2002.

Howes, David. “El creciente campo de los Estudios Sensoriales”. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad 6, no. 15 (2014): 10-26.

Howes, David. “Introduction to Sensory Museology”. The Senses and Society 9, no. 3 (2015): 259-267.

Kotler, Neil. “La experiencia museística. Cómo disfrutar de lo que ofrece el museo”. Revista de Museología 18 (1999): 19-27.

Lavado Pardinas, Pedro J. “La museología social: en y con todos los sentidos. Hacia la integración social en igualdad”. HER&MUS 16 7, no. 1 (2015): 55-68.

McCall, M y C. Gray. “Los museos y la ‘nueva museología: teoría, práctica y cambio organizacional”. Museum Management and Curatorship 29 (2013): 1-17.

Mosquera Cabreara, Ileana. “Influencia de la música en las emociones”. Realitas: Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes 1, no. 2 (2013): 34-38.

Pueo, Basilio y Manuel Sanchez Cid. “El museo abre sus puertas a la experiencia sensorial”. Telos Fundación Telefónica 93 (2013): 88-100.

Ruiz B., Macarena. “Reflexiones sobre los límites exactos/inexactos de la museología”. Contextos: Estudios de humanidades y ciencias sociales 36 (2016): 145-165.

V.V.A.A. “Los museos experienciales, una tendencia al alza”, MacGuffin Comunicación (blog). https://www.macguffin.es/blog/los-museos-experienciales-una-tendencia-al-alza

V.V.A.A. “Sensing art and artifacts: explorations in sensory museology”. The Senses and Society 13, no. 3 (2018): 317-334


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.