The conservation of the art of exile in museums. From its constitution to the problems for its enhancement

Inmaculada Real López

Abstract


The museum initiatives for the conservation of the legacies of the diaspora have evolved over the last decades. Not all projects have been viable, some made them feasible, others were left in the utopia of an idea. Being a politically committed art, we must take into account the factors that have influenced the conservation of this heritage made during the Spanish Republican exile. In this article it is proposed to study which have been the main modalities of museums launched, the difficulties encountered, as well as their evolution process.


Keywords


Museums; Exile; Spanish Art; Return; Collections.

References


Aguilar Fernández, Paloma. Políticas de la memoria y memorias de la política. Madrid: Alianza, 2008.

Balibrea Enríquez, María Paz. “Las condiciones del retorno o cómo se recupera el exilio en las políticas culturales del PSOE (1982-1996)”. En El exilio republicano de 1939, coord. Manuel Aznar Soler y Ramón López García, 224-238. Sevilla: Renacimiento, 2014.

Barreiro Mariño, Manuel. “La memoria histórica en España y su situación en el ámbito educativo: La necesidad de crear un museo memorial en España”. Revista Historia Autónoma 11 (2017): 261-278.

Bellón Pérez, Fernando. Josep Renau. La abrumadora responsabilidad del arte. Valencia: Institució Alfons el Magnànim, 2008.

Beiras Torrado, Xosé Manuel. O Laboratorio de Formas 40 anos despois. A Coruña: Fundación Luis Seoane, 2008.

Bolaños Atienza, María. “El regreso museístico de un exiliado: Baltasar Lobo, entre París y Zamora”. En Vae Victis! Los artistas del exilio y sus museos, editado por Jesús Pedro Lorente Lorente, Sofía Sánchez Jiménez y Miguel Cabañas Bravo. Trea: Gijón, 2009.

Boursier, Jean Yves ed. Musées de guerre et mémoriaux. París: Maison des sciences de l’homme, 2005.

Cabañas Bravo, Miguel. La política artística del franquismo: bienal hispano-americana de arte. Madrid: CSIC, 1996.

Carta de Eleuterio Blasco Ferrer, Pierrelatte, 4 de mayo de 1985, Archivo del Museo del Parque Cultural de Molinos.

Castro Fernández, Xosé Antón. Arte y nacionalismo. La vanguardia histórica gallega (1925-1936). Sada (La Coruña): Ediciós do Castro, 1992.

Díaz de Guereño, Juan Manuel. “Algunas notas sobre identidad exiliadas y reintegración”. En Exilio e identidad, coordinado por Mercedes Acillona López, 29-47. San Sebastián: Hamaika Bide, 2014.

Eduardo Pisano. Colección museística Pisano. Donación del coleccionista Eric Licoys. Torrelavega: Gobierno de Cantabria, 2018. Catálogo de exposición.

Fernández Santander, Carlos. El exilio gallego de la Guerra Civil. Sada, A Coruña: Ediciós do Castro, 2003.

Font Aguiló, Jordí. “En la periferia transfronteriza tras las huellas del exilio. El proyecto del Museu Memorial de l’Exili (MUME) diez años después”. En Patrimonio Artístico en el exilio, editado por Inmaculada Real López. Monográfico temático, Revista Española de Museología. Publicación científica al servicio de la comunidad museológica 69 (2017):, 126-142.

Gaya Pomés, Ramón. “Roca española”. En Ramón Gaya. Obra completa, editado por Nigel Dennos e Isabel Vallejo, 183-184. Valencia: Pretextos y Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010.

Herold-Marme, Amanda. “El arte y el exilio españoles en el París de la posguerra. El caso de José García Tella, hombre-artista”. En París pese a todo. Artistas extranjeros 1944-1968, editado por Serge Guilbaut, 190-201. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2018.

Hinz, Hans-Martin. “Museología y nuevos museos nacionales de historia y cultura”. Noticias del ICOM 4 (2006).

Jiménez-Blanco Carrillo de Albornoz, María Dolores. Arte y Estado en la España del siglo XX. Alianza: Madrid, 1989.

Kerangat, Zoé De. “Construyendo memorias e identidades: narrativas históricas (trans) nacionales y locales en museos de España”. En La memoria novelada III. Memoria transnacional y anhelos de justicia, editado por Juan Carlos Cruz Suárez, Hans Lauge Hansen y Antolín Sánchez Cuervo, 279-293. Bern: Peter Lang, 2015.

Lorente Lorente, Jesús Pedro y Sofía Sánchez Jiménez eds. Los escultores de la Escuela de París y sus museos en España y Portugal: el legado de Eleuterio Blasco en Molinos (Teruel). Teruel: Instituto de Estudios Turolenses, Comarca del Maestrazgo.

Lorente Lorente, Jesús Pedro, Sofía Sánchez Jiménez y Miguel Cabañas Bravo. Vae victis! Los artistas del exilio y sus museos. Gijón: Trea, 2009.

Mairesse, François. Définir le musée du XXIe siècle. Matériaux pour une discussion. París: ICOFOM, 2017.

Mairesse, François, Flore Garcin-Marrou y Aurélie Mouton-Rezzouk. Des lieux pour penser. Musées, Théâtres, Bibliotohèques. París: ICOFOM, 2018.

Manuela Ballester en el exilio El traje popular mexicano. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, 2015. Catálogo de exposición.

Montparnasse terre d’asile. Eduardo Pisano, peintre espagnol (exposición). Musée de Montparnasse, del 1 de febrero al 17 de marzo de 2013.

Nebreda Martín, Lara. “La protección del patrimonio histórico-artístico durante la Segunda República: Análisis de documentación legal”, Revista General de Información y Documentación 28, no. 1 (2018): 213-241. Consultado el 20 de julio de 2019. https://doi.org/10.5209/RGID.60804

Pérez Moreno, Rubén. “Eleuterio Blasco Ferrer (1907-1993)”. Tesis Doctoral, Universidad de Zaragoza, 2014.

Povedano Marrugat, Elisa. Museo Antonio Rodríguez Luna de Montoro. Córdoba: Diputación de Córdoba, Delegación de Cultural, 2001.

Real López, Inmaculada. Cartas de Vela Zanetti a Victoriano Crémer. Epistolario inédito. Valencia: Tirant Humanidades, 2018.

Real López, Inmaculada. “La nueva museología en el origen del Parque Cultural de Molinos”. Revista de Museología: Publicación científica al servicio de la comunidad 57 (2013), 78-90.

Real López, Inmaculada. El retorno artístico del patrimonio del exilio. Madrid: Síntesis, 2016.

Real López, Inmaculada. “La Academia Literaria de Rianxo, la utopía de un proyecto de musealización”. Cuadernu: Difusión, investigación y conservación del patrimonio cultural 6 (2018): 127-156.

Real López, Inmaculada. El Laboratorio de Formas y las políticas de la memoria: recuperar las huellas del pasado. Beau Bassin: Editorial Académica Española, 2018.

Real López, Inmaculada. El Museo Gallego de Arte Contemporáneo Carlos Maside. Memoria, compromiso e identidad. Gijón: Trea, 2018.

Reglamento de Museos de Titularidad Estatal y del Sistema Español de Museos.

Sánchez Luque, María. “Los museos estatales ante la descentralización”. Portal Iberoamericano de Gestión Cultural (2011): 1-15.


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.