Mieke Bal. Recreating old times

Rodrigo Carreño Río

Abstract


Mieke Bal (theorist and art historian) is known for her studies where she is in a constant trip which freshen the contemporary art. Along her career, she has renewed, through reinterpretation, terms such as space, temporality or movement as displacement and time – key concepts in her theories. But if she has stood out for something, it is always linked to visual studies. She advocates that the images are more than just a physical element; they are different ways of getting in front of the audience. All her studies have been displayed at Emma & Edvard exhibition: Love in the Time of Loneliness; Bal was the exhibition coordinator at The Munch Museum, from January the 27th to April the 17th, 2017. She created new elements for this exhibition through new demonstrative ways.


Keywords


Mieke Bal; Visual Culture; Transitoriness; Exhibition; The Munch Museum.

References


Bal, Mieke. Conceptos Viajeros en las Humanidades. Murcia: Ad Letteram Cendeac, 2002.

Bal, Mieke. “El esencialismo visual y la polémica de los Estudios Visuales”. Estudios Visuales 2 (2004): 12-49.

Bal, Mieke. Quoting Caravaggio. Chicago: University of Chicago Press, 1999.

Bal, Mieke. Tiempos trastornados. Análisis, Historias y Políticas de la mirada. Murcia: Akal, 2016.

Benjamin, Walter. Discursos Interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia. Buenos Aires: Taurus, 1989.

Berger, John. El sentido de la vista. Madrid: Alianza, 1997.

Brea, José Luis. “Los estudios visuales: por una epistemología de la visualidad”. En La epistemología de la visualidad en la era de la globalización, coordinado por José Luis Brea, 5-14. Madrid: Akal, 2005.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo : historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011.

Didi-Huberman, Georges. La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada, 2018.

García Varas, Ana. Filosofía de la Imagen. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2011.

Hernández Navarro, Miguel Ángel. Heterocronías. Tiempo, arte y arqueologías del presente. Murcia: Cendeac, 2008.

Michaud, Philippe-Alain. Aby Warburg y la imagen en movimiento. Buenos Aries: Libros Uno, 2017.

Mieke Bal. “Emma Edvard Love in the Time of Loneliness”. Consultado el 3 de agosto de 2019. http://www.miekebal.org/artworks/exhibitions/emma-edvard-love-in-the-time-of-loneliness/

Mirzoeff, Nicholas. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós Ibérica, 2003.

Mitchell, W. J. T. ¿Qué quieren las imágenes? Vitoria: Sans Soleil, 2017.

Mitchell, W. J. T. Teoría de la imagen. Madrid: Akal, 2009.

Moxey, Keith. El tiempo de la visual. La imagen en la historia. Vitoria: Sans Soleil, 2015.

Moxey, Keith. “Nostalgia de lo real: la problemática relación de la Historia del Arte con los Estudios Visuales”. Estudios visuales 1 (2003): 41-59.

Munch Museum. s.f. https://munchmuseet.no/en/exhibitions/emma-edvard-love-in-the-time-of-loneliness


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.