From graphic design to communication in the exhibition context: A virtual approach

Nerea Gil Muñoz de la Nava, Marina Suárez Fernández, Guadalupe Cerezuela Sáenz de Buruaga

Abstract


Graphic design is as common as unnoticed. From this paradox it arises the necessity for its upgrade. Referring to its most primal function, of communicating, this article proposes to consider the concept from its base with the objective of generating new strategies that awaken interest in the audiences and multiply the possibilities of the exhibition in terms of dialectical experience. For this purpose visual arts serve as an inspiration and new technologies allow us to experiment with the design and creation of exhibition spaces.


Keywords


Museography; Graphic Design; New Technologies; Visual Arts; Alcalá 31.

References


Bennett, Audrey y Omar Vulpinari, eds. ICOGRADA Design Education Manifesto 2011. Italia: International Council of Graphic Design Associations, 2011.

Bayer, Herbert. “Aspects of Design of Exhibitions and Museums, 1961”. En Arthur A. Cohen. Herbert Bayer. The Complete Work. Cambridge, Mass: The MIT Press, 1984.

Hooper-Greenhill, Eilean. Los museos y sus visitantes. Gijón: Trea, 1998.

Hughes, Philip. Diseño de exposiciones. Barcelona: Promopress, 2010.

Judd, Donald. “Le mode d'exposition. On Installation”. En Museums by Artists, editado por AA Bronson y Peggy Gale, 195-199. Toronto: Art Metropole, 1983.

Lorenc, Jan, Lee Skolnick y Craig Berger. What is exhibition design? Suiza: RotoVision, 2007.

Marín Torres, María Teresa. “Los museos de museos: utopías para el control de la memoria artística”. Imafronte 15 (2000): 123-144.

McLuhan, Marshall. La galaxia Gutenberg. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 1998.

Newark, Quentin. ¿Qué es el diseño gráfico? México: Gustavo Gili, 2002.

O’Doherty, Brian. Dentro del cubo blanco. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo, 2011.

Ribalta, Jorge. “El espacio discursivo de la exposición”. En Espacios fotográficos públicos. Exposiciones de propaganda, de Pressa a The Family of Man, 1928-1955, 11-26. Barcelona: Museu d’Art Contemporani.

Rico, Juan Carlos, coord. LIME 2. Soportes expositivos: nuevas necesidades, diseños y materiales. Madrid: Comunidad de Madrid. Publicaciones Oficiales, 2018.

Toledo Lara, Gustavo. “Insight o aprendizaje por comprensión súbita”. Psyciencia, 2 de octubre de 2017. Consultado el 5 de agosto de 2019. https://www.psyciencia.com/insight-o-aprendizaje-por-comprension-subita

Zunzunegui, Santos. “El laberinto de la mirada: el museo como espacio del sentido”. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales 17 (2001): 521-540.

Alonso Fernández, Luis e Isabel García Fernández. Diseño de exposiciones, Madrid: Alianza, 2014.

Al-Tawil, Wihad. “Primitivism’ in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Arrogant”. Infinite Mile. Consultado el 5 de agosto de 2019. https://www.infinitemiledetroit.com/Primitivism_in_20th_Century_Art,_Affinity_of_the_Tribal_and_the_Arrogant.html

Augé, Marc. Los no lugares: espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa, 1993.

Belcher, Michael. Organización y diseño de exposiciones. Gijón: Trea, 1994.

Bourdieu, Pierre y Alicia B. Gutiérrez. El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2010.

Bourdieu, Pierre y Jean Claude Passeron. Los herederos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2004.

Dernie, David. Espacios de exposición. Barcelona: Blume, 2006.

García Blanco, Ángela. La exposición, un medio de comunicación. Madrid: Akal, 2009.

Greimas, Algirdas J. “Pour une sémiotique topologique”. En Sémiotique de l’Espace. Actas del 1er coloquio sobre la semiótica del espacio. Instituto del Medioambiente, 1972.

Greimas, Algirdas J. Sémiotique et Sciences Sociales. París: Seuil, 1976.

Greimas, Algirdas J. Sémiotique de l’Espace. París: Denoël/Gonthier, 1979.

Hernández Hernández, Francisca. El museo como espacio de comunicación. Gijón: Trea, 2003.

Klein, Naomi. No logo. Barcelona: Paidós, 2003.

Leal Jiménez, Antonio y María José Quero Gervilla. Manual de marketing y comunicación cultural. Cádiz: Junta de Andalucía. Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa, 2011.

McEvilley, Thomas, William Rubin y Kirk Varnedoe. “Doctor Lawyer Indian Chief: ‘Primitivism’ in 20th Century Art’ at the Museum of Modern Art in 1984”. Artforum 23, no. 3 (1984): 54-61.

“Moisés y Aarón | La actualidad de un clásico contemporáneo | Teatro Real 200 años 15/16”, vídeo de YouTube, 4:03, subido por “Teatro Real”, 25 de mayo de 2016, https://www.youtube.com/watch?v=vEdX7emc76U&t=16s

Museo Nacional del Prado. “El Prado por Francesco Jodice - Exposición - Museo Nacional del Prado”. Consultado el 5 de agosto de 2019. https://www.museodelprado.es/actualidad/exposicion/el-prado-por-francesco-jodice/10200735-52e8-4e10-b4e7-299a162244b7

“Otras miradas: El Prado por Francesco Jodice (5 octubre 2011- 8 enero 2012)”. Vídeo de YouTube, 10:54. Subido por “Museo Nacional del Prado”, 5 de octubre de 2011. https://www.youtube.com/watch?v=0OUdwcAXp5c

Pérez Santos, Eloísa. Conociendo a nuestros visitantes. La experiencia de la visita al museo. Informe del Laboratorio Permanente de Público de Museos. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2013.

Pujol, Santiago y Daylin Valladolid Pérez. “Diseño de Comunicación”. En ICOGRADA Design Education Manifesto, editado por Audrey Bennett y Omar Vulpinari, 42-47. Italia: International Council of Graphic Design Associations, 2011.

Rico, Juan Carlos. Dossier metodológico. Montaje de exposiciones. Cádiz: Dirección General de Universidades de la Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa de la Junta de Andalucía. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2011.

San Salvador del Valle, Roberto. “La experiencia de ocio y los museos del siglo XXI”. En Museos, del templo al laboratorio: la investigación teórica, editado por Juan Carlos Rico, 329-342. Madrid: Sílex, 2011.

Santacana i Mestre, Joan y Carolina Martín Piñol. Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, 2010.

Santos González, Eugenia. “Museos y comunicación, algunas reflexiones y consideraciones generales”. En Series Iberoamericanas de Museología. vol. 3, editado por Mikel Asensio, Elena Asenjo, Yone Castro, Álex Ibáñez y Pilar Caldera. Madrid: Laboratorio de Interpretación del Patrimonio de la Universidad Autónoma de Madrid, 2012.

“Scenes from ‘The Woodmans’: Music Video”, vídeo de YouTube, 7:22, subido por “Cantaloupe Music NYC”, 3 de mayo de 2012, https://www.youtube.com/watch?v=lGI9rRlfxYo

Unity. “Unity User Manual (2018.3)”. Consultado el 28 de agosto de 2018. https://docs.unity3d.com/Manual/index.html


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.