Achille Bonito Oliva and the art system: the teoria di turno and the art contemporary museums

Noemí María Feo Rodríguez

Abstract


In 1972 Achille Bonito Oliva defined the "art system" as a chain of San Antonio, constituted by the artist, the critic, the gallerist, the museum, the collector, the media and the public. In the nineties, this chain represented the basis of its current theory, a discourse in which globalization threatens the character of identity that leads to art, towards the homologation and the anorexia of the image. At the beginning of the 21st century, the Italian critic analyzed a plurality of functions, diverse and unprecedented, in the management and creation of museums, as the result of the redefinition of their theories. In 2004, in I fuochi dello sguardo: Musei che reclamano attenzione, Bonito Oliva establishes concepts, such as the collective literacy and the death of the public, which highlight the new models and challenges that contemporary art museums must face.

Keywords


Achille Bonito Oliva; Art System; Contemporary Art; Museums; Public.

References


Alloway, Lawrence. “Network: the art world descrybed as a system”. Artforum 11 (1972): 28-32.

Alloway, Lawrence. Network: Art and the Complexe Present. Michigan: UMI Research Press, 1984.

Amón, Rubén. “Arco es el revulsivo que necesita necesitaba Italia”. El cultural (6 de febrero de 2000). https://www.elcultural.com/revista/arte/Achille-Bonito-Oliva/149544

Argan, Giulio Carlo. Arte e Critica d’Arte. Roma-Bari: Laterza, 1984.

Argan, Giulio Carlo y Bonito Oliva, Achille. El arte moderno. El arte hacia el 2000. Madrid: Akal, 1992.

Armida Sotilla, José. “Arco 2000. Obsoleto almíbar sintético”. Cuadernos del Ateneo 8 (2000): 68-74.

Balmas, Paolo. “Introduzione”. En Omaggio ad Achille Bonito Oliva. Arte e le teorie di turno. Milán: Mondadori Electa, 2011.

Bonito Oliva, Achille. “La citazione deviata: l’ideologia”. Critica in atto. Roma: Quaderni degli Incontri Internazionali d’Arte, 1973.

Bonito Oliva, Achille. Contemporanea. Florencia: Centro Di, 1974.

Bonito Oliva, Achille. “Il critico traditore”. Bolaffiarte 36 (1974).

Bonito Oliva, Achille. Arte e sistema dell’arte. Pescara: Galleria Lucrezia di Domizio, 1975.

Bonito Oliva Achille. Autocritico Automobile. Verso le avanguardie. Milán: Formichiere, 1977.

Bonito Oliva, Achille. The Italian Trans-avantgarde. La Transavanguardia italiana. Milán: Giancarlo Politi, [1980] 1983.

Bonito Oliva, Achille. “Il mercato come opera d’arte”. Op. cit. selezione della critica d’arte contemporánea 57 (1983). Consultado el 4 abril de 2017. http://www.opcit.it/cms/?p=121

Bonito Oliva, Achille. Superart. Milán: Giancarlo Politi, 1989.

Bonito Oliva, Achille. Oggetti di turno. Dall’arte alla critica. Venecia: Marsilio, 1997.

Bonito Oliva, Achille. Il territorio magico. Comportamenti alternativi nell’arte. Florencia: Le Lettere, [1971] 2009.

Bonito Oliva, Achille. I fuochi dello sguardo. Musei che reclamano attenzione. Roma: Gangemi, 2004.

Bonito Oliva, Achille. “Contro la morte del pubblico”. Museo Herman Nitsch. Consultado el 17 de octubre de 2014, http://www.museonitsch.org/museo/testi-nitsch/contro-la-morte-del-pubblico

Capasso, Angelo. A.B.O. Le arti della critica. Milán: Skira, 2001.

Chessa, Pasquale. “ll Fenomeno Bonito Oliva”. Italian Factory, 1985. Consultado el 13 de diciembre de 2016. http://www.italianfactory.info/portale/index.php/2013/10/il-fenomeno-bonito-oliva/

Fonticoli, Paola. La critica d’arte come arte della critica. Milán: Nuova Precaro, 1985.

Guasch, Anna Maria. “El arte de los ochenta y las exposiciones. Reflexiones en torno al fenómeno de la exposición como medio para establecer los significados culturales del arte”. D’art: revista del departament d’Historia de l’Arte 22 (1996): 143-159.

Guasch, Anna Maria. El arte del siglo XX en sus exposiciones 1954-2007. Barcelona: El Serbal, 2009.

Jarque, Vicente. Experiencia histórica y Arte Contemporáneo. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha, 2002.

Jones, Caroline A. The Global Work of Art: World's Fairs, Biennials, and the Aesthetics of Experience. Chicago: University Press, 2016.

Lancia Trendvision. “Intervista ad Achille Bonito Oliva”. 3 julio de 2012. Consultado el 5 de agosto de 2012. http://www.lanciatrendvisions.com/it/article/intervista-ad-achille-bonito-oliva

Lancioni, Daniela. “Note sull’amicizia e gli affetti. Gli Incontri Internazionali d’Arte e Graziella Lonardi Buontempo”. En L’arte delle donne; nell Italia nel novecento, editado por Laura Iamurri y Sabrina Spinazzé, 200-219. Roma: Meltami, 2001.

Macchia, Giovanni. Saggi italiani. Milán: Mondadori, 1983.

Moyinedo, Sergio. “La obra de la crítica. Formulaciones metodológicas para una metacrítica”. Revista figuraciones 7 (2010). Consultado el 5 de mayo de 2011.

http://www.revistafiguraciones.com.ar/numeroactual/articulo.php?ida=154&idn=7&arch

Ruiz, Nacho. La obra de arte como objeto de intercambio. Procesos y estructuras del mercado del arte. Guatemala: El Libro Visor, [1972] 2011.

Poli, Francesco. Producción artística y mercado. Barcelona: Gustavo Gili, 1976.

Rose, Barbara. “El artista de hoy considera al crítico como un taxi”. ABC 419 (2000): 37.

Samaniego, Fernando. “Achille Bonito Oliva: La transvanguardia es hoy la única vanguardia”. El País (13 de febrero de 1982) 23.

Trimarco, Angelo. Post-storia. Il sistema dell’arte. Roma: Riuniti, 2004.


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.