La doctrina de San Juan Damasceno sobre la muerte y la asunción de María al cielo, y su posible influencia en las correspondientes iconografías medievales [The doctrine of St John of Damascus on the death and the assumption of Mary into heaven...]

José María Salvador González

Abstract


Este artículo pretende poner en luz la influencia que la doctrina de San Juan Damasceno (c. 675-c. 749) sobre la muerte, la resurrección y la asunción de la Virgen María podría haber ejercido sobre las complementarias iconografías medievales de la Dormición y la Asunción de María al cielo. El trabajo tiene dos vertientes esenciales. En la primera, mediante el análisis de tres homilías del Damasceno sobre la Dormición de María, se estudia la posición conceptual de dicho autor sobre la muerte, el sepelio y la asunción del alma de la Virgen, así como su resurrección anticipada y su ascención en cuerpo y alma al cielo. En la segunda vertiente se interpretan algunas obras pictóricas medievales de la Dormición y la Asunción de María al cielo desde la perspectiva doctrinal de San Juan Damasceno, poniendo en directa correspondencia los elementos narrativos contenidos en dichas pinturas con lo formulado por el teólogo sirio en sus tres homilías sobre la Dormición.

This paper aims to highlight the influence that the doctrine of St John of Damascus (c.675-c.749) on the death, resurrection and assumption of the Virgin Mary could have exercised over the complementary medieval iconographies of the Dormition and the Assumption of Mary into heaven. The article has two essential sides. In the first one, through the analysis of three homilies of Damascene on the Dormition of Mary, we deal with the author's conceptual position on death, burial and the assumption of the soul of the Virgin, as well as with her anticipated resurrection and her assumption in body and soul into heaven. In the second side, some medieval paintings of the Dormition and the Assumption of Mary into heaven are interpreted from the doctrinal perspective of St John Damascene, putting in direct correspondence the narrative elements contained in these paintings with the formulations of the Syrian theologian in his three homilies on the Dormition.


Full Text: PDF (Español)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.